1.0
ISU
PELAJAR YANG SERING BERLAKU DI KAFETARIA UMP PEKAN:
1.1
Harga yang tidak konsisten.
Pihak Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Kampus Pekan
mendapati harga yang ditetapkan oleh pihak kafetaria tidak menentu,bergantung
pada individu yang menetapkan harga tersebut.
Pihak MPP telah memberi senarai harga yang
sepatutnya dipatuhi oleh pengusaha kafe,sila patuhi agar kejadian ini tidak
lagi berulang.Pihak MPP akan mengambil tindakan drastik sekiranya perkara ini
berulang.
Tarikh: 22/10/2012
Masa: Jam 1820
Lokasi: Cafe RSN (UMP Pekan)
Masa: Jam 1820
Lokasi: Cafe RSN (UMP Pekan)
Harga makanan : RM3.50
1.2 Kualiti
makanan yang tidak memuaskan :
Pihak Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) mendapati
pihak kafetaria di UMP Pekan kurang menekankan aspek kebersihan seperti yang
diharapkan. Fakta ini dikukuhkan dengan bukti daripada para pelajar yang
diperolehi oleh pihak MPP sendiri selain pemerhatian rambang oleh sekretariat
MPP yang dilantik.
·
Penemuan lalat dalam pinggan pelajar
yang baru dibeli. Apa tindakan kafetaria??
1.3 Layanan
pekerja kafetaria yang tidak baik :
Pihak MPP mendapat laporan terdapat kejadian di mana
pekerja kafetaria (data seperti nama kafetaria dan pelaku kesalahan tidak boleh
diberikan demi menjaga sensitiviti) tidak melayan pelajar dengan sebaiknya.
Pekerja yang terlibat telah dikenal pasti dan pihak MPP akan bertindak dengan
lebih tegas sekiranya melibatkan individu yang sama. Pihak kafetaria sepatutnya
melayan pembeli dengan mesra termaktub dalam adab antara penjual dan pembeli.
1.4 Keperbagaian
makanan
:
Pihak MPP dan Pelajar UMP Pekan amat kesal
terutamanya kafetaria lama yang tiada usaha langsung untuk menambah menu
makanan.Sebagai kafetaria yang dikatakan mempunyai laporan kewangan yang kukuh
dan berdasarkan senarai harga syiling yang diterima pihak MPP,sepatutnya banyak
menu disediakan untuk pelajar. Namun,makanan yang disediakan adalah sama
sepanjang tahun.
1.5 Jadual
Operasi hujung minggu/cuti semester.
Jadual operasi kafe di UMP Pekan amatlah
mengecewakan pelajar terutamanya pada sabtu & ahad. Kafe yang dibuka lewat
serta ketiadaan makanan yang cukup menjelang waktu tengah hari amatlah
dikesali. Pihak MPP bersedia berkerjasama dengan pengusaha kafe dalam mengumpul
dan menganalisa data pelajar yang berada di UMP Pekan dalam sesuatu tempoh masa
demi memastikan makanan yang cukup disediakan untuk pelajar.
1.6 Masa
menunggu masakan panas.
Pihak MPP mendapati masa menunggu untuk masakan
panas di kafetaria baru di Pusat Aktiviti Pelajar Kampus Pekan amatlah tidak
menepati masa. Kami mendapati kekurangan pekerja menjadi faktor utama kepada
permasalahan ini.Ruang kafetaria yang besar disediakan oleh pihak UMP sepatutnya
digunakan dengan seoptimum oleh pengusaha kafe.
2.0 Langkah jangka masa pendek/panjang Majlis
Perwakilan Pelajar 2012/2013.
2.1.1 Langkah jangka masa pendek :
1.Kajian secara terbuka dan tertutup oleh
sekretariat MPP yang dilantik.
2.Pelancaran kaunter khas aduan Majlis Perwakilan
Pelajar.
3.Program khusus mengenai isu kebersihan anjuran
Majlis Perwakilan Pelajar.
4.Lawatan mengejut oleh ahli lembaga pengarah
tertinggi universiti.
5.Mesyuarat pengusaha kafe bersama ahli lembaga
pengarah universiti sekiranya masalah berlarutan.
3.0 Penutup :
Isu kafetaria terutamanya melibatkan harga dan
kualiti makanan bukan lagi perkara baru. Berdasarkan kajian oleh Pihak MPP,isu
ini bermula sejak UMP Pekan dibuka lagi. Usaha oleh Majlis Perwakilan Pelajar
yang terdahulu langsung tidak memberikan hasil.Justeru,melalui penerbitan buku
panduan kafetaria yang diterbitkan sendiri melalui Exco Kebajikan & Keselamatan
Majlis Perwakilan Pelajar UMP Pekan,diharap isu ini tamat setakat ini
sahaja.Untuk makluman,pihak MPP akan cuba menyelesaikan isu ini dengan cara
diplomasi. Sekiranya isu ini tidak selesaikan sepenuhnya atau masih
berlaku,pihak MPP akan mengambil tindakan drastik mengikut kaedah yang betul.
No comments:
Post a Comment