Wednesday, 1 May 2013

MASALAH KETIADAAN LAMPU DI SEPANJANG JALAN MENUJU KE UNIVERSITI MALAYSIA PAHANG KAMPUS PEKAN.


1.0 CADANGAN MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR BERHUBUNG MASALAH KETIADAAN LAMPU DI SEPANJANG JALAN MENUJU KE UNIVERSITI MALAYSIA PAHANG KAMPUS PEKAN.


Isu ketiadaan lampu yang menyumbang kepada masalah pencahayaan di sepanjang jalan menuju ke Universiti Malaysia Pahang kampus Pekan yang bakal menjadi kampus induk bukan isu yang baru. Isu yang telah wujud sebelum universiti ini ditubuhkan juga merupakan permasalahan penduduk sekitar merangkumi kawasan Tanjung Selangor,Kuala Pahang dan kampung lain di sekitar. Namun,isu ini mula menjadi buah mulut mahasiswa universiti apabila kadar kemalangan di sepanjang jalan ini meningkat secara mendadak saban tahun.Malah,kemalangan melibatkan haiwan ternakan sekitar seperti lembu,kambing dan kerbau yang bebas berkeliaran turut berlaku berpunca daripada kadar penglihatan yang terbatas.Keadaan ini tentunya tidak boleh dibiarkan kerana tindakan sambil lewa hanya memperjudikan nyawa mahasiswa UMP serta penduduk setempat. Malah,isu ini telah dibawa ke peringkat kerajaan negeri serta telah dibangkitkan sekali lagi oleh saudara Mohd Najmi Bin Harith ketika sesi soal jawab bersama Menteri Besar Pahang, YAB Dato' Sri Diraja Haji Adnan Bin Haji Yaakob di majlis rumah terbuka Hari Raya Aidilfitri di kediaman Yang Amat Berhormat pada akhir tahun 2012 yang lalu.Namun berdasarkan pemerhatian,perubahan daripada aduan yang dibuat hanya dapat dilihat di jalan menuju ke UMP kampus Gambang apabila terdapat beberapa tiang lampu telah ditempatkan di beberapa lokasi yang berisiko tinggi.



Masalah ketiadaan lampu jalan bermula dari simpang Tanjung Selangor ( gambar di atas : berhampiran masjid) sehingga ke kawasan kampus.




Cadangan untuk pemasangan lampu memandangkan tiang elektirik TNB sudah sedia ada di kawasan ini.

Keadaan di salah satu lokasi berhampiran masjid Tanjung Selangor.



Kewujudan “ Road Marking Column” di sebahagian tempat yang berisiko seperti jambatan,paya dan sebagainya masih belum cukup menjamin keselamatan mahasiswa.


Tambahan pula,kes kecurian bahan plastik yang menjadi elemen pemantulan cahaya “ Road Marking Column” telah mengagalkan fungsi peralatan ini. Gambar dia atas menunjukkan keadaan “ Road Marking Column” yang tidak berfungsi. Justeru,dengan ketiadaan lampu jalan dan peralatan ini,sudah tentu kadar pengcahayaan akan terbatas.



Gambar di atas menunjukkan salah satu kemalangan yang melibatkan mahasiswa ump pekan pada 28 Dec 2012 yang lalu.Berdasarkan statistik yang diperolehi,secara purata 6 kemalangan kecil mahupun parah berlaku pada setiap bulan melibatkan mahasiswa UMP di sepanjang jalan menuju menuju ke kampus.


  
Kecederaan yang dialami oleh mahasiswa







CADANGAN SOLUSI OLEH MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR BERHUBUNG PERMASALAHAN INI :



1.Mempercepatkan pemasangan lampu jalan konvensional di sepanjang jalan ini. Lampu jalan amat diperlukan kerana pertambahan penduduk di kawasan sekitar kampus dan tertubuhnya Universiti Malaysia Pahang kampus Pekan yang bakal menjadi kampus induk dalam masa terdekat telah meningkatkan kadar kebarangkalian kemalangan di kawasan ini. Justeru,pemasangan lampu amat tepat dan sejajar dengan keperluan.




2.Pembinaan lampu jalan berkuasa solar di sepanjang jalan ini. Untuk penyelesaian yang lebih mesra alam,penggunaan lampu solar amat sesuai memandangkan ketiadaan sumber tenaga elektik di sesetengah lokasi di sepanjang jalan ini. Penggunaan lampu solar telah dipraktikkan di sesetangah lokasi di sepanjang Lebuhraya Pantai Timur seperti berhampiran cerun berbahaya Genting Sempah.Selain menjimatkan kos,lampu solar mempunyai kadar pengcahayaan yang optimum.Hanya penyelenggaraan berkala perlu dilakukan demi memastikan lampu solar ini sentiasa dalam keadaan terbaik.




Taburan sinaran solar di kawasan sepanjang jalan menuju ke kampus amat tinggi kerana cuaca sekitar yang panas kecuali ketika musim tengkujuh.




3.Pemasangan “ Road Stud” menggantikan “Road Marking Column” di kawasan berisiko kerana “Road Stud” tidak mudah dicuri serta mempunyai “ reflective index” yang lebih tinggi
Gambar di atas merupakan contoh “Road Stud” yang telah banyak digunakan di sesetengah jalan yang berisiko tinggi. Namun,pemasangan peralatan ini hanya sesuai untuk penyelesaian jangka masa pendek/segera.


No comments:

Post a Comment